Ny udstilling i Gudenåhuset med akvarel og grafik

I marts måned præsenterer Bjerringbro Kunstforening norskfødte Vidar Håkon Utvik, der udstiller akvareller og grafik.

”Det gennemgående tema er stranden og det kystnære landskab. Udtrykket varierer fra det genkendelige til udsnit af motivet. Det atmosfæriske lys har optaget mig meget, i særdeleshed vintermotiverne, hvor de blå skyggefarver danner et rytmisk skyggespil i sneen”, fortæller Vidar Utvik om den aktuelle udstilling i Gudenåhuset og fortsætter: ”For nylig har jeg genoptaget metalgrafikken. I metalgrafikken får jeg mulighed for at arbejde med strukturer og dermed skabe nye udtryk og fortolkninger.”

Vidar Utvik er maler og grafiker, han er uddannet fra Århus Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi i 1981, og har siden deltaget i utallige udstillinger i både Danmark og Norge. Han er medlem af BKF – de professionelle billedkunstneres forbund og er pt. formand for Prof Kunst Norddjurs. Han bor ved Glesborg i Norddjurs og er b.la. inspireret af naturen her. Han benytter f.eks. noget han kalder for scetchboxes, hvor han maler sine akvarelmotiver direkte i naturen stående med scetchboxen ophængt omkring sin nakke og med alle materialer ved hånden i den lille box. Desuden arbejder han uden brug af kemikalier, i stedet anvendes bl.a. svinefedt, soya og soda.

”Vidar er en meget sansende kunstner”, siger Alice Andersen, der er formand for Bjerringbro Kunstforening. ”Man ser klart hans nærvær over for naturen i akvarellerne, der er skabt på stedet. Det horisontale, lydene, bevægelsen og flowet i naturen er hans inspirations kilde. Det er det, der danner farverne og mønstrene i hans billeder, og gør, at han arbejder i serier”, fortæller hun.

Desuden spænder Vidar Utvik teknisk vidt i sine grafiske arbejder. Man kan her i udstillingen opleve akvarel, ætsede arbejder, litografi, stentryk og træsnit, alt sammen udført med stor indlevelse i naturen. Denne udstilling byder på høj faglighed og æstetik. Æstetikken opleves både i de enkelte arbejder og ikke mindst i udstillingen i sin helhed.

”Kom ind og oplev lyden i farvernes toner, lyden i naturens bevægelser og flow, nyd det med alle sanser - og du går beriget herfra!”, lyder opfordringen fra Alice Andersen.

Udstillingen kan ses i Viborg Kommune til og med 30. marts i Gudenåhuset, Bjerringbro Bibliotek i bibliotekets åbningstid: mandag 10-19, tirsdag og onsdag 10-18, torsdag og fredag 10-17, lørdag 10-13 samt søndag 13-16.