Mia Willaume og Niels Valentin

Sommerudstilling i Gudenåhuset juli og august 2021

Mia Willaume og Niels Valentin med masser af farver og sommerstemning.

Mia Willaume, født i Ålborg i 1974, er udøvende billedkunstner og underviser og bor og arbejder i Roskilde. Mia arbejder primært med maleriet (olie/akryl) på lærred, mixed media/collage, grafik samt akryl på papir og plade. Hun har deltaget på flere statsanerkendte censurerede udstillinger, og udstiller desuden i eget atelier, kunstforeninger, på gallerier, kunsthaller mm i Danmark og Sverige.

Mias værker handler om relationer og møder mellem mennesker; om at få løse ender til at hænge sammen og modsætninger til at mødes, om at skabe “forbundethed.” Hun tager ofte afsæt i farvernes harmoni og kontraster og i hverdagsobjekters simple former som symbol på mellem-menneskelige relationer i hverdagens rum og sammenhænge, fx kopper, skåle, potteplanter, møbler osv.

Niels Valentin , født 1963, bosiddende i Roskilde, er uddannet grafisk designer og har arbejdet som baggrundsmaler i danske og udenlandske film. I dag arbejder han som billedkunstner fra sit atelier i Roskilde og udstiller rundt på gallerier i Danmark og USA.

I sit arbejde søger Niels mennesket i havet og havet i mennesket gennem de erindringer, vi gen­kalder os efter mødet med havet. Derude på kanten af Verden, hvor uret går i stå og tiden er stor. Han vil endda gå så langt som til at påstå, at vi genfinder noget derude, vi i den moderne verden har glemt. Og længes efter.

Disse sanseindtryk fæstner sig på nethinden og samler sig i erindringen som indre lærreder, der ofte er forbundet med den særlige form for sjælefred, som havet giver os. Det sted, hvor vi bedst møder os selv og genfinder en ro og måske en mening.

Jenny Hansen har modtaget 1