To anerkendte kunstnere i ”Dialog” i Gudenåhuset

I sommermånederne juli og august 2018 går billedkunstner Rigmor Bak Frederiksen og billedhugger Thomas Andersson i dialog med hinanden, når de to udstiller hhv. store billedværker og udvalgte bronze- og gipsskulpturer  i Gudenåhuset i Bjerringbro. Udstillingen hedder derfor ”Dialog”.

Rigmor Bak Frederiksen udstiller ”Den mærkelige skønhed”, otte store billeder på papir, udført med blandede materialer, blyant, akvarel, oliekridt og tusch. Størrelsen er 210 x 153 cm.

Værkerne er udført til et projekt ved KK44 i Silkeborg 2015, hvor udgangspunktet var et digt af Poul la Cour: “Der er spændt vinger”.

Det var et projekt, hvor korleder og komponist Sisse Lunoe lavede et elektronisk lydværk, hvortil hun bad Rigmor lave værker, hvor hun naturligvis var frit stillet. Dette værk blev første gang opført i Gjern Kirke og senere i Kedelhuset i Silkeborg. Billederne vil også i Gudenåhuset blive vist sammen med digtet af Poul la Cour.

Derudover udstiller Rigmor Bak Frederiksen mindre tegninger, der forholder sig til billedhugger Thomas Anderssons gipshoveder.

Rigmor Bak Frederiksen er uddannet på Det Jyske Kunstakademi i 1977, hun har deltaget i utallige udstillinger, også flere censurerede ligesom hun også har udgivet bøger og underviser i kunst.

Thomas Andersson startede sin kunstuddannelse hos Grafisk Skole i Aarhus, og derefter fortsatte han på Det Jyske Kunstakademi, hvor han blev uddannet i 1985. Thomas Anderssons arbejde kombinerer to retninger: en klassisk tradition af skulpturer støbt i bronze samt en anvendelse af fundne genstande, da hans værker ofte indarbejder kasserede stykker af maskiner, søm, kabler osv. De fleste af hans værker er til en vis grad figurative – det være sig dyr eller mennesker – men de er langt fra realistiske. Kunstneren selv siger: “I dag arbejder jeg stadig figurativt på den måde, at det ligner noget, men anatomisk korrekt er det ikke. Skulpturelt korrekt kunne man måske sige – i min optik i det mindste.”

Også Thomas Anderssons udstillingsliste er lang med deltagelse på flere censurerede udstillinger og ligesom Rigmor underviser også Thomas i kunst, han har sin egen private skulpturskole.

Begge er anerkendte kunstnere og har i 2015 og 2016 været censorer på Bjerringbro Udstillingen, den åbne censurerede udstilling i Gudenåhuset.

Finisage afholdes torsdag d. 30. august

Torsdag d. 30. august kl. 15-18 afholdes finisage – dvs. en festlig afslutning på udstillingen, hvor begge kunstnere vil være til stede og indbyder til dialog om de udstillede værkerog kunstforeningen er vært med forfriskninger.