Festlige beretninger v. den hollandske billedkunstner Christiaan van Tol 17. august til 28. september 2017

Udstillingen består af tegninger og malerier under overskriften ”Festlige beretninger”. Christiaan van Tol er fascineret af den figurative kunst fra 1700 og 1800 tallet og har på det seneste ofte taget direkte udgangspunkt i malerier og tegninger fra den tid.
Han bruger for eksempel et maleri af Carl Spitsweg (Tyskland, 1808 - 1885), der forestiller en søndagsjæger, som holder frokostpause og netop i det øjeblik ser en hjort komme forbi. Dette maler van Tol temmeligt præcist efter: Manden ser forbavset op, hjorten ser ligeså forbavset tilbage, men fordi lærredet er lige lidt for lille, må hjorten af nød males og forblive på et andet endnu mindre lærred.
Et godt og bogstaveligt eksempel på hvorledes Christiaan van Tol til stadighed søger og overskrider grænser.

Van Tol er uddannet på kunstakademiet i Haag i Holland og specielt til den aktuelle udstilling i Gudenåhuset har han arbejdet ud fra et par malerier af den danske guldaldermaler C. W. Eckersberg (1743 - 1853) og også her overskrider han grænser.

.

Klik på billederne for større format og/eller slideshow

Hej Dagny Vistesen. Vi talte i dag om et møde, hvor jeg kunne deltag. Da jeg kom hjem, havde jeg glemt tidspunktet. Vil du skrive det til mig? Birgit Østergaard

Hej Anny - det er korrekt nummer - vi sender kontingent opkrævning ud lige efter generalforsamlingen 9/3.

Hej med jer
Jeg vil betale kontingent..vil lige sikre mig, at MobilPay.nr.
Er korrekt
69639. ?
(Der står nemlig butik..🤔)

Det er en nem betalingsform🙂